Wednesday, August 19, 2009

GABON的来龙去脉

前天一大早六点就起身,心情是很兴奋+少少的紧张,原因是因为今天是我第一天上班。七早八早就冲好凉,吃好早餐了。差不多6.45am就出发了,整条联邦大道好像我阿公开的酱,完全没有塞车,所以我很快就到公司了,七点出一点酱。不过真的是太早了,只好在车里小息片刻咯+听听歌=)
8.20am: 差不多了,是时候上去公司了,第一天要给人一个好的印象。上到去,门还没开,当时只有一个马来婆在等。没办法咯,我也只好等。
8.40am:终于有人到了,等他们开门后,我就进去公司里面等。不久,HR的小姐也到了,我就跟他一起。进到去,他就把contract拿给我,叫我去一个房间里读。差不多20分钟后,HR Manager走进来,问我读到怎样了。我就答他so far so good lohhh,过后我问他
(英语对话)
Max :这个contract要马上sign的吗?
HR Manager:对,马上就要签了的。
Max :我如果要把contract带回去给我的亲戚看如何。
HR Manager:Max,为什么你要有你的亲戚来帮你做决定?如果contract好的话,你不能够自
己决定吗?
Max :不是,关于去GABON我是已经决定了的,只是这是我第一次签contract,我的
亲戚要看一下。
HR Manager:哦….可是不能够,我们公司的policy是不可以让员工在还没有签contract之前把
contract带回去的。
Max :噢…ok….
可我心想,没理由,我没有听说过有酱子的,没有contract是要马上签的。以前听朋友说他的contract是公司寄去家里,然后还有七天时间考虑的。为什么我的是酱奇怪?我就马上打给我的阿姨,跟他讲了这个情况。阿姨告诉我要坚持立场,拿contract回去,如果不能够就不要做,当场拒绝。我心里已经有个方案了。当我读完了全部contract后,我就走出去,跟HR小姐讲我已经读完了………(对话2)
Max: miss, I have a request, is it possible to bring back this contract?
HR : No, Max. u cannot bring this contract back. You only can bring back after you sign. Why?
This contract got problem?
Max: No, this contract for me is all right. But my aunty would like to have a look to this
contract. As this is my 1st time to sign contract, I don’t know is that any problem with this
contract but I just feel good with it.
HR: hmm.. let me talk about this to my manager 1st.
(5 mins later)
HR: Max, I think we just let you bring back this contract. The reason why we don’t let employee
bring back is because we don’t want to let them compare our contract with other company.
(我心想,妈的,这好像不是一个很好的理由咯,敷衍我咩,我是不可能当场签的,因为如果
我毁约我要赔RM20,000 ,我不是死给你看,傻hai)
HR: Normally we want employee to sign on the spot one. Our staff all in Shah Alam do so. (Shah
Alam,令伯这次是去非洲叻,有的比咩!!) But I understand your concern, cause you’re
going to Africa. (终于讲人话了!!) ok la, so bring this contract back. And tomorrow you
must bring it back.
Max: Ok, thanks for it. So I no need to work today?
HR : Yes, you only start working after you sign the contract.
Max: ok, see you tomorrow then.
HR: ok, see you then.

9.30am++: 七早八早起身,七早八早就离开公司了。够力!其实心里已经没什么开心了,就我很不明白他们的作风,为什么如果contract好好的,不让我拿回家。第一天就好像把事情搞大,可我觉得我真的应该酱做,我没错,也没过分要求,这是我的权利(信心开始动摇)。到家里,想都没有去想就去睡觉了。不是很累,但我就想睡。=P
5pm++: 在这之前已经醒了,在电脑前面浪费时间,看五月天演唱会video。=P 突然公司call我
(对话3)
HR : Max, how is the contract? Your relative look at it already? You sign already?
Max: haven’t lehh, they are working. (需要酱紧张咩??!!)
HR : ooo…means you haven’t sign right?
Max: Ya, sure.
HR : Actually I have report your case to Mr See( he will be my supervisor when I work later),
he is not happy with it.
Max :o…..(有酱严重咩,我把contract带回来也要不爽??!!)
HR :Actually Mr See have second alternative, so you better sign it immediately and
tomorrow bring it to us lohh.
Max : O…ok…(你干吗跟我讲这些,要表达说你们很厉害还是我很厉害?sot sot dei 的)
这通电话后其实我的信心真的动摇了)
疑点1~ 当我说要带contract回来,为什么他们酱紧张?
疑点2~为什么要打第二通电话过来?明明都说好隔天我会拿过去了。
疑点3~MR See have 2nd alternative? 他们找到一个人来代替我?会讲法文的?(你觉得我会相
信咩?你以为法文系好像商业系那样年年出几十千个人咩,以前我的班也不过只有20
个人!)
疑点4~其实他们跟我讲的东西,在contract里面有一点不一样,就在薪水方面。其实就第一
次面试,第二次面试,到contract这一次,都有不一样。我不是要要求很高的薪水,
只是我认为“信用”很重要,为什么可以一改再改?其实有很多东西都是他们口头上
告诉我的,万一我去到那边了才发现东西不一样了,那时我找谁帮我?
总结:发生了这些事情过后,我做了决定,就是~~当当当当
&


GOODBYE & FCUK OFF!!!!!!!!!!!!

13 comments:

  1. Hi brother...
    ur "bomb" is getting stronger and stronger... haha!

    Stil remember last time u always ask me to provide some ideas for ur karangan, now le... huh!

    I'm happy that u hav get ur 1st job, but i'm sad at the same time coz my brother is goin to such a far place...

    come out lim teh b4 u embark der k? keep in touch and take care lo..

    *brother, i noe u like adventure, i noe u know to climb tree (ren yuan wat...) but be careful of lion and tiger der o... dun play play o... haha! :-)

    ReplyDelete
  2. haha..bro, i rejected the job ord..=p u din read it...

    ReplyDelete
  3. then wish u find other job lo...
    better than Gabon job~~~

    ReplyDelete
  4. thx chloe.. n u too.. dun feel sad k. cheer up!!

    ReplyDelete
  5. nvm la... don think about it anymore since u so pek with this company ald
    东家不打打西家

    ReplyDelete
  6. O? wee tze sin told me that u r now working at KL wo... not that company ar? hmm.... if like dat, den try to find another job lo.. i'm sure u can find one de.. haha! :-) wen got come to penang o? u can come my campus to stay, coz my room stil got one extra place o!

    ReplyDelete
  7. Well done...
    做得好!!! ^^

    -sawah baru-

    ReplyDelete
  8. good, support and proud of u, max..
    add oil!!! =p

    ReplyDelete
  9. i juz rejected ppl only wo...ntg to proud of la...=p

    ReplyDelete
  10. Kanasai, 做么这间公司好像要买你猪仔的?

    ReplyDelete
  11. 对咯,所以我叫他们fcuk off....哈哈^^
    其实很庆幸那时没有签,不然我不知道我现在会是怎样 =)

    ReplyDelete